Latihan Karangan B
Tema :
Penderaan kanak-kanak
Tugasan : Usaha –Usaha Menangani
Pendahuluan:
o
Kes kanak-kanak
didera semakin meningkat
o
Pelbagai usaha
perlu dilakukan
Idea : Ibu bapa perlu cakna dengan anak-anak
o
Bagaimana:
memantau dan mengawasi pergerakan mereka.
o
Kesan: Anak-anak
dalam keadaan selamat
Idea:
Pihak berkuasa wajar menguatkuasakan undang-undang
o
Bagaimana:
Hukuman lebih berat dikenakan.
o
Kesan: Penjenayah
kanak-kanak berasa takut
Idea:
Kerajaan harus menjalankan kempen kesedaran
o
Bagaimana:
Dijalankan di semua jabatan kerajaan dan sektor swasta
o
Kesan: Rakyat
dapat bekerjasama memberikan laporan
Kesimpulan
o
Pandangan:
Masyarakat mengamalkan sikap penyayang
o
Harapan: Nasib
kanak-kanak terbela dan hidup bahagia.
Latihan Karangan C
Tema : Gejala Ponteng Sekolah
Tugasan : Kesan-kesan negatif
Format : Pendapat
Pendahuluan :
o Isu yang hangat
dibincangkan di media massa.
o Menjadi polemik
dalam kalangan masyarakat dan pemimpin negara.
o Ayat persoalan:
Siapakah…
o Ayat peribahasa
: sudah terhantuk baru nak tengadah.
o Jawab tugasan :
pelbagai kesan negatif perlu dibincangkan .
Idea : Gagal
dalam peperiksaan
M : Ketinggalan dalam pelajaran
Ba: Tidak dapat mengulang kaji pelajaran. Tidak dapat
menghabiskan topik mata pelajaran
K : Tidak bersedia menghadapi peperiksaan. Tidak yakin
kepada diri dan gagal dalam peperiksaan.
U : nasi sudah menjadi bubur
P : masa hadapan dalam pelajaran akan musnah.
Idea: Maruah keluarga akan tercalar atau tercemar
M :Tingkah laku negatif anak akan melibatkan kaum keluarga
terutama ibu bapa.
Ba: Ibu bapa akan dipanggil untuk memberikan keterangan
oleh pihak sekolah atau pihak polis .
K : Ibu bapa yang terlibat dipandang serong oleh masyarakat
sekeliling.
U : Perbuatan anak ibarat menconteng arang di muka.
P : Keluarga akan mendapat aib dan malu.
Idea: Harapan
sekolah untuk melihat pelajar cemerlang dalam bidang akademik turut musnah
M : Pelajar tidak
mempunyai persiapan yang cukup untuk menduduki peperiksaan.
Ba : Pelajar ini menyumbang pada kemerosotan peratus
peperiksaan sekolah. Tidak dapat menjawab
soalan peperiksaan.
K : Harapan
menggunung tinggi pihak sekolah akan hancur dan musnah.
U : Pelajar ponteng
diibaratkan seekor kerbau membawa lumpur, semuanya habis terpalit.
P : Imej baik sekolah dari segi akademik akan turut
tercemar.
Kesimpulan
P: Gejala ponteng merugikan diri, keluarga dan negara.
C: Komitmen semua pihak amat penting. Bersikap berat sama
dipikul, ringan sama dijinjing.
H: Pelajar ialah aset untuk pembangunan negara .
No comments:
Post a Comment