Bahan BM


Latihan Karangan B
Tema         : Penderaan  kanak-kanak
Tugasan      : Usaha –Usaha Menangani
Pendahuluan:
o   Kes kanak-kanak didera semakin meningkat
o   Pelbagai usaha perlu dilakukan

Idea : Ibu bapa perlu cakna dengan anak-anak
o   Bagaimana: memantau dan mengawasi pergerakan mereka.
o   Kesan: Anak-anak dalam keadaan selamat

Idea: Pihak berkuasa wajar menguatkuasakan undang-undang
o   Bagaimana: Hukuman lebih berat dikenakan.
o   Kesan: Penjenayah kanak-kanak berasa takut

Idea: Kerajaan harus menjalankan kempen kesedaran
o   Bagaimana: Dijalankan di semua jabatan kerajaan dan sektor swasta
o   Kesan: Rakyat dapat bekerjasama memberikan laporan

Kesimpulan
o   Pandangan: Masyarakat mengamalkan sikap penyayang
o   Harapan: Nasib kanak-kanak terbela  dan hidup bahagia.

Latihan Karangan C
Tema     : Gejala Ponteng Sekolah
Tugasan : Kesan-kesan negatif
Format   : Pendapat

Pendahuluan :
o    Isu yang hangat dibincangkan di media massa.
o    Menjadi polemik dalam kalangan masyarakat dan pemimpin negara.
o    Ayat persoalan: Siapakah…
o    Ayat peribahasa : sudah terhantuk baru nak tengadah.
o    Jawab tugasan : pelbagai kesan negatif perlu dibincangkan .

Idea : Gagal dalam peperiksaan
M : Ketinggalan dalam pelajaran
Ba: Tidak dapat mengulang kaji pelajaran. Tidak dapat menghabiskan topik mata pelajaran
K : Tidak bersedia menghadapi peperiksaan. Tidak yakin kepada diri dan gagal dalam peperiksaan.
U : nasi sudah menjadi bubur
P : masa hadapan dalam pelajaran akan musnah.

Idea:  Maruah keluarga akan tercalar atau tercemar
M :Tingkah laku negatif anak akan melibatkan kaum keluarga terutama ibu bapa.
Ba: Ibu bapa akan dipanggil untuk memberikan keterangan oleh pihak sekolah atau pihak polis .
K : Ibu bapa yang terlibat dipandang serong oleh masyarakat sekeliling.
U : Perbuatan anak ibarat menconteng arang di muka.
P : Keluarga akan mendapat aib dan malu.


Idea: Harapan sekolah untuk melihat pelajar cemerlang dalam bidang akademik turut musnah
M :  Pelajar tidak mempunyai persiapan yang cukup untuk menduduki peperiksaan.
Ba : Pelajar ini menyumbang pada kemerosotan peratus peperiksaan sekolah. Tidak dapat menjawab   soalan peperiksaan.
K  : Harapan menggunung tinggi pihak sekolah akan hancur dan musnah.
U :  Pelajar ponteng diibaratkan seekor kerbau membawa lumpur, semuanya habis terpalit.
P :  Imej baik  sekolah dari segi akademik akan turut tercemar.

Kesimpulan

P: Gejala ponteng merugikan diri, keluarga dan negara.
C: Komitmen semua pihak amat penting. Bersikap berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
H: Pelajar ialah aset untuk pembangunan negara .




  

No comments:

Post a Comment