Tugasan soalan yang ditanya meliputi LIMA
skop utama.(SeKeCaM+T)
- Se : sebab/ faktor / punca /
Kata
tugas : kerana, disebabkan,
tidak, kurang, gagal
- Ke : kesan baik /
kepentingan/faedah / maslahat / manfaat
: kesan buruk
/ implikasi / impak / natijah / akibat
Kata tugas: supaya, untuk, bagi, akan, boleh,
dapat, mampu
- Ca : cara / langkah / prakarsa /
usaha / / kaedah
Kata tugas : harus,perlu,mesti
, wajar, hendaklah, patut
- M :masalah / kemelut / halangan
/ kekangan / rintangan
Kata tugas : Apa masalah itu.
- T :tugas/peranan
/tanggungjawab/kewajipan
Kata tugas :
Apa tugas itu.
ALAT
BERFIKIR UNTUK MENULIS IDEA ATAU ISI
KARANGAN : (InKeMaNeP)
1.
In ( Individu)
(Remaja,Murid-murid, Pelajar,Pengawas,Belia,Pemuda,
Pemudi, Lelaki, Wanita)
|
|
Tugasan Positif : Individu
|
Tugasan Negatif : Individu
|
o Mempunyai
kesedaran dan bertanggungjawab
o Mempunyai
budi pekerti dan akhlak mulia.
o Bermotivasi,
bersemangat untuk terus berusaha
o Ambil
peduli /cakna/ ambil berat
o Mempunyai
matlamat dan hala tuju
o Memperlengkap diri dengan ilmu
pengetahuan dan kemahiran teknologi
o memiliki kekuatan fizikal dan mental
o perlu kreatif dan inovatif
|
o Kurang
mempunyai kesedaran dan
bertanggungjawab
o Kurang
mempunyai budi pekerti dan
berakhlak mulia.
o Kurang bermotivasi
dan berusaha.
o Kurang
ambil peduli / atau kurang cakna.
o Kurang
mempunyai matlamat dan hala tuju
o Kurang memperlengkap diri dengan ilmu
pengetahuan dan kemahiran teknologi
o Kurang memiliki kekuatan fizikal dan
mental
o Kurang
kreatif dan inovatif
|
Contoh :
Tema
:Lumba haram
Tugasan : Usaha menangani
Langkah
utama bagi menangani masalah lumba haram ialah remaja haruslah mempunyai kesedaran dan sikap bertanggungjawab
tentang masalah ini.
|
Contoh :
Tema
:Lumba haram
Tugasan : Punca berlaku
Faktor utama berlakunya lumba haram ialah remaja kurang mempunyai kesedaran sikap bertangunjawab tentang masalah
ini.
|
2.
Konteks (Ke )Keluarga
(ibu bapa, datuk, nenek,
saudara –mara)
|
|
Tugasan
Positif : Keluarga
|
Tugasan
Negatif :Keluarga
|
o Memberikan
didikan agama dan moral
o Memberikan
kasih sayang yang sewajarnya
o Menguruskan
keperluan dan kedudukan ekonomi sebaik-baiknya
o Meluangkan
masa dengan anak-anak
o Memantau
kegiatan anak-anak
o Membentuk
disiplin anak-anak
o Melengkapkan diri dengan ilmu
keibubapaan
o Suri teladan kepada anak-anak
|
o Kurang
memberikan didikan agama dan moral
o Kurang
memberikan kasih sayang yang sewajarnya
o Kurang
menguruskan keperluan dan kedudukan ekonomi sebaik-baiknya
o Kurang
meluangkan masa dengan anak-anak
o Kurang
memantau kegiatan anak-anak
o Kurang
membentuk disiplin anak-anak
o Kurang melengkapkan diri dengan ilmu
keibubapaan
o Tidak
menunjukkan suri teladan kepada anak-anak
|
Contoh :
Tema
:Ponteng sekolah
Tugasan : Usaha menangani
Ibu bapa haruslah memberikan didikan agama dan moral yang secukupnya kepada
anak-anak.
|
Contoh :
Tema
:Ponteng sekolah
Tugasan : Faktor berlaku
Faktor utama berlakunya lumba haram
ialah ibu bapa kurang memberikan didikan agama dan moral yang
secukupnya kepada anak-anak.
|
3. (Ma) Masyarakat
(orang
ramai, rakyat, jiran)
|
|
Tugasan Positif : Masyarakat
|
Tugasan Negatif :Masyarakat
|
o masyarakat prihatin, proaktif dan penyayang.
o Mempunyai
semangat kejiranan dan bantu membantu.
o Mengamalkan
sikap bersatu padu dan sepakat
o memupuk semangat toleransi, percaya
mempercayai dan perkongsian bijak .
o membabitkan diri dalam sesuatu program
kemasyarakatan
o Merancang dan menganjurkan
program-program.
o menyemarakkan budaya
kunjung-mengunjungi.
o ambil berat dan bertanya khabar.
o Mewujudkan persatuan penduduk setempat
dan badan sukarela.
|
o Kurang prihatin, proaktif dan penyayang.
o Kurang
mempunyai semangat kejiranan dan bantu membantu.
o Kurang
mengamalkan sikap bersatu padu dan sepakat
o Kurang memupuk semangat toleransi, percaya
mempercayai dan perkongsian bijak .
o Kurang membabitkan diri dalam sesuatu program
kemasyarakatan
o Kurang merancang dan menganjurkan
program-program.
o Kurang menyemarakkan budaya
kunjung-mengunjungi.
o Kurang ambil berat dan bertanya khabar.
o Kurang mewujudkan persatuan penduduk
setempat dan badan sukarela.
|
Contoh :
Tema
: Jenayah.
Tugasan : Usaha menangani
Masyarakat
perlu melaporkan sesuatu kejadian kepada pihak berkuasa.
|
Contoh :
Tema
:Gejala sosial.
Tugasan : Punca berlaku
Masyarakat mengamalkan sikap tidak
mahu melaporkan sesuatu kejadian kepada pihak berkuasa.
|
4. (Ne) Negara
(kerajaan, kementerian, pihak berkuasa, dasar-dasar kerajaan)
|
|
Tugasan Positif : Komunitii
|
Tugasan Negatif :Komuniti
|
o Penguatkuasaan
undang-undang yang lebih tegas.
o Memberikan
latihan yang berkesan kepada penguat kuasa.
o Melaksanakan
pelbagai dasar dan program yang berkesan.
o Kecekapan
pegawai penguat kuasa ditingkatkan.
o Menyediakan modal dan kemahiran
o Menjalankan
kempen secara bersepadu dan berkesan.
o Menyiarkan
rancangan dan dokumentari yang sesuai
o Menyediakan
kemudahan infrastruktur
o Memerangi
gejala rasuah
o Mempromosikan
sesuatu ke peringkat global.
|
o Penguatkuasaan
undang-undang yanng masih longgar.
o Kurang
memberikan latihan kepada penguat kuasa.
o Kurang
melaksanakan pelbagai dasar dan programyang berkesan.
o Kurang
kecekapan pegawai penguat kuasa
o Kurang
menyediakan modal dan kepakaran
o Kurang
menjalankan kempen secara bersepadu.
o Kurang
menyiarkan rancangan dan dokumentari
yang sesuai
o Kurang
menyediakan kemudahan infrastruktur
o Kurang
memerangai gejala rasuah
o Kurang
mempromosikan sesuatu ke peringkat global.
|
Contoh :
Tema
:Gejala sosial.
Tugasan : Usaha menangani
Pihak kerajaan perlu mengetatkan
undang-undang kepada individu yang melakukan gejala sosial.
|
Contoh :
Tema
:Gejala sosial.
Tugasan : Punca berlaku
Masyarakat mengamalkan sikap tidak
mahu membantu dalam menangani masalah sosial.
|
5. (P) Pendidikan
(sekolah, kolej,universiti)
|
|
Tugasan Positif : Institusi
Pendidikan
|
Tugasan Negatif :Institusi
Pendidikan
|
o Menjalankan
kempen kesedaran di sekolah.
o Menjalankan
khidmat kaunseling dan kelas bimbingan.
o Bekerjasama
dengan pihak berkuasa
o Penguatkuasaan
undang-undang dan peraturan yang lebih tegas.
o Pengurusan
kurikulum dan kokurikulum yang tersusun.
o PIBG
bekerjasama dan bermuafakat dengan pihak sekolah
o Kecerian
dan keselamatan sekolah diberikan keutamaan.
o Menjalankan
tugas dengan amanah,ikhlas, dan tidak mementingkan diri sendiri.
|
o Kurang
menjalankan kempen kesedaran di sekolah.
o Kurang
menjalankan khidmat kaunseling dan kelas bimbingan.
o Kurang
bekerjasama dengan pihak berkuasa
o Kurang penguatkuasaan
undang-undang dan peraturan yang lebih tegas.
o Kurang
pengurusan kurikulum dan kokurikulum yang tersusun.
o PIBG kurang
bekerjasama dan bermuafakat dengan pihak sekolah
o Kurang
kecerian dan keselamatan sekolah diberikan keutamaan.
o Kurang menjalankan
tugas dengan amanah,ikhlas, dan tidak mementingkan diri sendiri.
|
Contoh :
Tema
:Kempen Membaca
Tugasan : Usaha menangani
Pihak sekolah perlu menjalankan kempen kesedaran kepada
murid-murid.
|
Contoh :
Tema
:Kempen Membaca
Tugasan : Usaha menangani
Pihak sekolah kurang
menjalankan kempen kesedaran kepada murid-murid.
|
TUGASAN :1.KESAN BAIK /KEPENTINGAN /FAEDAH
/ MASLAHAT
2.KESAN BURUK / IMPLIKASI
/ IMPAK / NATIJAH / AKIBAT
|
|
1. POLITIK
|
|
Kesan Positif
|
Kesan Negatif
|
o semangat
patriotik tinggi,
o cinta
kepada negara,
o imej dan
nama baik negara terpelihara ,
o jati diri
bangsa dikukuhkan,
o pemerintahan
berjalan lancar,
o tiada amalan
rasuah,
o keadaan
aman dan sejahtera.
o Mempertingkatkan kerjasama dan
persefahaman politik
Tema :Perpaduan
Tugasan : Kesan
Semangat cinta akan negara dapat
ditingkatkan.
|
o semangat
patriotik terhakis,
o cinta
kepada negara hilang,
o imej dan
nama baik negara tercemar ,
o jati diri
bangsa tidak dapat dikukuhkan,
o pemerintahan
tidak berjalan lancar,
o berlaku amalan rasuah
o keadaan
porak- peranda dan kacau-bilau
o Kurang mempertingkatkan kerjasama dan
persefahaman politik
Tema :Perpaduan
Tugasan : Kesan
Semangat cinta akan negara tidak dapat ditingkatkan.
|
2. EKONOMI
|
|
o pendapatan
keluarga dan negara meningkat,
o harga
barangan dan perkhidmatan terkawal,
o Meningkatkan peluang pekerjaan,
o pengangguran
ditangani,
o kemiskinan
diatasi ,
o taraf hidup
rakyat meningkat ,
o eksport
meningkat ,
o kesihatan
rakyat meningkat
o Kemudahan
prasarana ditingkatkan
o memaksimumkan bidang kemahiran dan
teknologi
o Pengaliran mata wang keluar negara dapat
disekat
o Melahirkan tenaga pakar tempatan
|
o pendapatan
keluarga dan negara berkurangan
o harga
barangan dan perkhidmatan tidak terkawal,
o peluang
pekerjaan terhad,
o pengangguran
sukar ditangani,
o kemiskinan
sukar diatasi ,
o taraf hidup
rakyat merudum (merosot) ,
o eksport
merosot ,
o Kesihatan
rakyat merosot.
o Kemudahan
prasarana kurang ditingkatkan.
o Kurang memaksimumkan bidang kemahiran
dan teknologi
o Berlaku pengaliran mata wang keluar
negara
o Kurang melahirkan tenaga pakar tempatan
|
Tema
: Pelancongan
Tugasan : Kebaikan
Pelancongan dapat meningkatkan ekonomi
negara.
|
Tema : Pelancongan
Tugasan : Kesan buruk
Pelancongan meningkatkan gejala
sosial dalam negara.
|
3. SOSIAL
|
|
Kesan Positif
|
Kesan Negatif
|
o pendidikan
cemerlang dapat ditingkatkan,
o kepercayaan
agama kuat,
o hubungan
kemasyarakatan baik,
o kebudayaan
dan kesenian dipelihara,
o mengamalkan nilai murni,
o gejala
sosial dapat ditangani ,
o jenayah
dapat dikawal,
o perpaduan
kaum ditingkatkan.
o Kehidupan
masyarkat harmoni
o Melahirkan
masyarakat celik ilmu
o Memupuk
sikap kerjasam dan bantu- membantu
o Mewujudkan satu kesatuan budaya
|
o pendidikan
tidak cemerlang,
o kepercayaan
agama kurang ,
o hubungan
kemasyarakatan kurang baik,
o kebudayaan
dan kesenian tidak dipelihara,
o tidak
mengamalkan nilai murni,
o gejala
sosial sukar ditangani ,
o jenayah
sukar dikawal,
o
perpaduan kaum sukar ditingkatkan.
o
Kehidupan masyarkat kurang harmoni
o
Kurang melahirkan masyarakat celik ilmu
o Kurang
memupuk sikap kerjasama dan bantu- membantu
o
Kurang
mewujudkan satu kesatuan budaya
|
Tema : Sekolah Bestari
Tugasan : Kebaikan
Contoh : Kebaikan perdana ialah
pendidikan yang cemerlang dapat dilahirkan.
|
Tema : Sekolah Bestari
Tugasan : Kelemahan
Contoh : Kelemahan perdana ialah
kemahiran berfikir pelajar akan terhad.
|
Tuntunan
Penulisan Ringkasan
Pemarkahan
Ringkasan
Cemerlang : 18-20 Markah
Bilangan isi :
5 Isi (lengkap) X 2 =10 markah
Bahasa : 9-10
markah
Kriteria Bahasa : 9- 10 Markah
o Baik dan lancar
o Penggunaan kata
tepat
o Ayat gramatis
o Penanda wacana yang sesuai
o Ejaan dan tanda
baca betul
Strategi Penulisan
1.
Baca arahan soalan. Lihat arahan tugasan soalan .Patuhi
kepanjangan menulis ringkasan . (Tidak
melebihi 80 patah perkataan)
2.
Baca dan garis
isi-isi yang menjawab tugasan soalan. Lima hingga tujuh isi diperlukan. Susunan isi
dikekalkan ketika menulis ringkasan yang
penuh.
3.
Contoh Soalan :
Tulis sebuah ringkasan tentang sebab-sebab
perubatan tradisional masih mendapat tempat dalam kalangan pengguna.
Panjangnya ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan.
4.
Guna kaedah SeKeCaM+T untuk menjawab tugasan
soalan.
5.
Mulakan ayat
ringkasan dengan perkataan daripada arahan tugasan.
Sebagai contoh :Sebab/Kesan/Cara/Tanggungjawabnya ialah….
6.
Gunakan penanda
wacana yang sesuai untuk menyambung ayat-ayat yang seterusnya. Contoh , Selain itu, Sementara itu, Selanjutnya,
Seterusnya, Dalam pada itu, Sebab/Cara/Kesan
lain ialah…
7.
Bilang jumlah perkataan selepas
selesai menulis isi pertama. Tuliskan jumlah perkataan di hujung ayat pada isi
pertama dan dicampurkan jumlah perkataan untuk isi-isi seterusnya.
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan :
o nama khas . Contoh Sekolah
Menengah Putera, Potret Hilang
o perkataan berulang . Contoh bercakap-cakap,
sekolah-sekolah
o Penggunaan kata depan.
Contoh ke hadapan, di rumah
o tarikh. Contoh 6
Disember 1969
o angka ditulis dengan nombor
atau perkataan . Contoh 10,734 atau dua ratus lima puluh.
o gelaran . Contoh Tan Sri
Datuk Haji
o Peribahasa
8.
Ingat !Jangan ubah maksud ayat seperti dalam petikan. Perubahan makna
perkataan / ayat yang tidak tepat menyebabkan anda melakukan kesalahan isi.
9.
Tulis ringkasan dalam satu perenggan.
10.
Pastikan ayat yang ditulis gramatis (tiada kesalahan
tatabahasa).
11.
Tulis jumlah perkataan di bahagian bawah sebelah kanan
ringkasan.
Tuntunan Karangan Bahan Rangsangan
Bahagian B (Markah : 20 Markah)
Pemberian Markah Karangan berdasarkan:
o
Menjawab Tugasan
o
Bahasa
o
Kerelevanan idea
(ada kaitan dengan tema /isu)
o
Pengolahan
Ciri-Ciri Cemerlang ( 18- 20 markah)
Ø Penggunaan kata dan ayat yang gramatis
(betul
struktur ayat dan makna perkataan/frasa)
Ø Penggunaan kosa kata yang luas dan tepat
Ø Idea (isi) relevan (sesuai ) dengan tugasan
Ø Ada pendapat, ulasan, cadangan dan kesimpulan dan
berkembang.
(ada dalam bahan)
Ø Pengolahan menarik dan berkesan. (matang)
Ø Panjang tidak melebihi 120 patah kata. Perlu patuhi.
Cadangan
Menjawab Soalan
1.
Pendahuluan
Ø Tuliskan apa-apa tentang tema /isu tugasan.( Bukan
isi-isi karangan)
Ø Ayat terakhir
pendahuluan ditulis ayat tentang tugasan soalan
Ø Dua ayat sudah mencukupi.
Contoh
Pendahuluan ( Tema : Masalah Vandalisme)
Berita
kemudahan awam yang dirosakkan sering dipaparkan di media massa.
Sungguhnya,pelbagai usaha perlu dilakukan untuk menangani masalah ini.
2. Idea Karangan
i.
Semua idea diberikan
ditulis/ Sekurang-kurangnya TIGA isi
ii.
Idea perlu berdasarkan tugasan
yang diberikan dan ada kaitan dengan bahan rangsangan.
Huraian idea dengan menggunakan Kaedah IBaK
I :Idea
Ba :
Bagaimana SeKeCaM+T boleh
berlaku atau dilakukan .
(menjawab tugasan
soalan)
K :Kesan kepada atau
daripada idea .
( Ba dan K boleh digabungkan ayat /Boleh ditulis dua atau
tiga ayat).
Ibu bapa perlu memberikan didikan agama dan
moral yang secukupnya kepada anak-anak (Idea)
Didikan agama dan moral ini perlu dilakukan sejak awal lagi.(Bagaimana) Dengan itu, anak-anak akan mematuhi arahan ibu bapa mereka . (Kesan)
3.
Kesimpulan
Pandangan ….supaya/untuk/agar
…Harapan
Walhasil, masyarakat perlu bekerjasama dan
bertanggungjawab bagi menangani kemelut ini (Pandangan
) supaya rakyat hidup harmoni dan sejahtera. (Harapan)
KAEDAH
IMBaKUP
Idea (I) :
Nyatakan idea
Mengapakah (M)
: Mengapa sebab/kesan/cara/masalah/tanggungjawab boleh berlaku
atau dilakukan .
(Memberi sebab dan alasan)
Bagaimanakah(Ba) : Bagaimana
sebab/kesan/cara/masalah/tanggungjawab boleh berlaku
atau dilakukan .
(Memberi
penerangan tentang cara/ keadaan/langkah/ kejadian)
Kesan (K) :
Kesan kepada / daripada idea itu : menjawab tugasan
Ungkapan
Menarik
(U) :Peribahasa/
Cogan Kata : sesuai dengan tugasan atau tema
Penegasan (P)
:Kesimpulan kecil idea. (Gunakan
penanda wacana penegasan)
Nota : Konsep Mengapakah dan Bagaimanakah
boleh berubah kedudukan atau pilih mana-mana satu dan bergantung pada tugasan
soalan.
I . Kaedah Merangka Idea
Contoh Tugasan : Usaha Menangani Masalah Lumba Haram
I :Pihak sekolah wajar memberikan
kesedaran kepada pelajar
M :Guru bertanggungjawab menjalankan
program-program kesedaran oleh sekolah.
Ba :Ceramah kesedaran. Pameran daripada JPJ.
K : Insaf tentang bahaya lumba haram.
U :Alang-alang menyeluk pekasam biar
sampai ke pangkal lengan.
P :Komitmen guru amat penting untuk mencegah pelajar terlibat dalam lumba haram.
Contoh
Huraian Lengkap
Pada hemat saya pihak sekolah wajar
memberikan kesedaran kepada pelajar untuk menangani gejala lumba haram.(I) Oleh
hal demikian, guru-guru sebagai peneraju utama sesebuah institusi pendidikan
harus bertanggungjawab menjalankan program kesedaran kepada para
pelajar.(M)Sebagai contoh, pihak sekolah boleh mengadakan ceramah dan kempen
kesedaran. Selain itu, pihak sekolah juga boleh meminta bantuan daripada pihak
Jabatan Pengangkutan Jalan Raya(JPJ) untuk mengadakan pameran yang berkaitan
dengan kegiatan lumba haram.(Ba)Sebagai kesannya, pelajar-pelajar akan berasa
insaf dan sedar akan bahaya dan implikasi buruk sekiranya terlibat dengan lumba
haram. (K) Dengan itu, pihak sekolah harus berusaha bersungguh-sungguh untuk
menjayakan program kesedaran ini kerana alang-alang menyeluk pekasam biar
sampai ke pangkal lengan. (U)Tegasnya, komitmen guru amat penting untuk mencegah pelajar terlibat dalam lumba
haram.(P)
No comments:
Post a Comment