modul upsr



Bahan-Bahan Penulisan

 Penanda Wacana


1.    Kata Untuk Pendahuluan
  • Akhir-akhir ini,
  • Pada alaf baharu ini,
  • Mutakhir ini,

2.  Kata Untuk Melanjutkan Maklumat 
  • Yang pertama,
  • Seterusnya,
  • Selanjutnya,
  • Di samping itu,
  • Selain itu,
  • Sementara itu,
  • Dalam pada itu,

3.Kata Untuk Berlawanan Isi
  • Namun,
  • Namun demikian,
  • Namun begitu,
  • Walau bagaimanapun,
  • Meskipun demikian,
  • Sungguhpun begitu,

  
4. Kata Menunjukan Contoh
  • Sebagai contohnya,
  • Umpamanya,

6.   Kata Untuk  Menunjukkan Penegasan
  • Tegasnya,
  • Sesungguhnya,
  • Sememangnya,
  • Secara khususnya,
  • Secara ringkasnya,
  • Pada umumnya,

7.  Kata Menunjukkan Kesan / Bagaimana
  • Sebagai akibatnya,(Kesan)
  • Sebagai hasilnya, (Kesan)
  • Oleh sebab itu,(Bagaimana)
  • Dengan itu,(Bagaimana)
  • Oleh hal demikian,(Bagaimana)


8. Kata Kesimpulan / Penutupan
  • Secara tuntasnya,
  • Secara konklusinya,
  • Secara intihanya,
  • Sebagai kesimpulannya,



 Tugasan soalan yang ditanya meliputi tiga perkara utama.
(SeKeCa)

1.       Se       : sebab/ faktor / punca / : kerana , disebabkan, berpunca

2.       Ke       : kesan baik / kepentingan/faedah / manfaat : supaya, bagi, untuk

                   : kesan buruk / implikasi buruk / akibat buruk : akan, boleh , dapat

3.       Ca       : cara / langkah /  usaha   : perlu, harus , mesti, hendaklah
 


Tajuk / Idea : Makan
         
Sebab(Se)  Makan : Lapar/ sampai waktu makan (Mengapa)

Kesan (Ke): kenyang/ ada tenaga (Kesan)

Cara (Ca) : masak makanan/ pergi ke kedai (Bagaimana)

Contoh menulis ayat:
Seseorang itu makan kerana lapar. Sebagai kesannya, makanan yang dimakan akan menyebabkan kita kenyang . Dengan itu, kita perlu memasak makanan atau pergi ke kedai untuk makan.
Panduan Menjawab Soalan Bahagian A

( Tulis Lima Ayat)

1.    Ayat dibina mesti berdasarkan apa-apa yang terdapat dalam gambar sahaja.
2.    Jangan bina ayat yang tiada kaitan dengan gambar dan arahan yang diberikan.
3.    Tulis lima ayat yang lengkap.
4.    Cari atau tandakan (bulatkan)  maklumat yang terdapat dalam bahan grafik.
5.    Bina ayat dengan menggunakan perkataan yang sesuai.
6.    Boleh gunakan nama, tempat atau apa-apa sahaja yang sesuai asalkan ayat baik tanpa kesalahan ejaan, tanda baca atau struktur ayat.
7.    Sekiranya ada gambar bersiri ( dua atau lebih gambar)  seimbangkan jumlah ayat .Tiga ayat daripada gambar pertama dan dua ayat daripada gambar kedua.
8.    Ayat dibina boleh ditulis dalam bentuk urutan nombor. 




Guna Ayat Tanya
siapa / apa ?
buat apa / mengapa ?
mana / bagaimana ?


1.  Aiman dan adiknya sedang bermain bola sambil adik melambai-lambai tangan kepada abangnya.
2.  Seorang budak lelaki sedang berlari sambil memegang tali layang-layangnya.
3.  Peniaga aiskrim membunyikan loceng aiskrim sambil menunggang basikal.
4.  Encik Rajenikhan dan keluarganya sedang  menikmati hidangan di bawah pokok yang rendang.
5.  Lee Chong Wei  dan adiknya sedang membina istana pasir dengan menggunakan sebuah baldi.








Panduan Menjawab Soalan Bahagian B

o        Tiga soalan yang diberikan.
o        Pilih satu soalan sahaja.
o        Panjang karangan tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
o        Minimum tiga isi .(Digalakkan 4 hingga 5 isi)


Ada dua jenis soalan karangan iaitu 

a.         Karangan berformat 

1.        Jenis Surat Kiriman Rasmi
2.      Jenis Surat Kiriman Tidak Rasmi
3.      Karangan jenis Ucapan
4.      Karangan jenis Syarahan
5.      Karangan jenis Dialog / Temu ramah / Perbualan / Wawancara
6.      Karangan jenis Berita
7.      Karangan jenis Laporan
9.      Karangan jenis Perbahasan


b. Karangan Tidak Berformat

1.      Karangan Jenis Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi
2.      Karangan Jenis Fakta / Penerangan
4.      Karangan Jenis Perbincangan
5.      Karangan Jenis Melengkapkan Cerita
6.      Karangan Jenis Peribahasa








Soalan : Setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang. Apakah langkah-langkah yang perlu untuk memastikan kita berjaya  dalam pelajaran ?

Pendahuluan:

          Tidak dinafikan bahawa setiap pelajar pasti ingin kejayaan cemerlang . Setiap murid juga mempunyai cita-cita untuk menjawat jawatan tinggi. Sesungguhnya, terdapat pelbagai langkah yang perlu dilakukan untuk berjaya dalam pelajaran.
2.   Isi Karangan : Kaedah ICoK
I    : Isi                 : Memberikan tumpuan terhadap pelajaran.
Co: Contoh       : Menelaah buku pelajaran dan membuat ulang kaji.
K  : Kesan         : Menambahkan ilmu pengetahuan
          Langkah yang utama ialah pelajar haruslah memberikan tumpuan terhadap pelajaran di sekolah dan di rumah. Dengan itu, pelajar perlulah menelaah buku pelajaran dan membuat ulang kaji. Usaha ini akan menambahkan ilmu pengetahuan tentang sesuatu mata pelajaran.

Kesimpulan
1.Pandangan (P)
2. Harapan (H)
          Sebagai konklusi, pelajar haruslah berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya kerana kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Dengan demikian, kejayaan yang cemerlang pasti dapat dicapai untuk kebahagiaan diri dan keluarga.








Latihan
Soalan : Membaca merupakan satu amalan yang mulia. Nyatakan cara-cara untuk memupuk minat membaca dalam kalangan murid sekolah.
Pendahuluan :
o   Murid-murid tidak minat membaca buku-buku pelajaran.
o   Lebih berminat menonton televisyen dan bermain komputer.
o   Pelbagai cara dilakukan untuk menarik minat murid membaca.

Isi Karangan
I     : Kempen Bulan Membaca dijalankan di peringkat sekolah
Co : Menjalankan majlis perasmian dan pelbagai pertandingan membaca.
K   : Berlumba-lumba untuk membaca buku sebagai satu hobi.

I     :Menyediakan bahan bacaan yang menarik
Co : Buku cerita , majalah dan buku pelajaran disediakan di perpustakaan.
K   : Dapat  membuat pilihan untuk membaca buku yang diminati.

I    : Ibu bapa memberikan galakan kepada anak-anak
Co: Membawa anak-anak ke pameran buku.
K  : Berminat untuk membeli dan membaca buku.

Kesimpulan

Pandangan: Semua pihak bekerjasama untuk menyediakan kemudahan membaca bagi murid-murid kerana membaca jambatan ilmu.
Harapan : Melahirkan anak-anak yang tinggi ilmu pengetahuannya.


  
Panduan Menjawab Soalan Bahagian C
(Membuat Ulasan)
o    Ulasan yang dibuat berpandukan soalan kepada situasi yang diberikan.
o    Tulis karangan pendek lebih kurang 5 hingga 10 ayat sahaja.
o    Sediakan rangka karangan.  Catatkan  nilai-nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam teks.
o    Isi perlu ada nilai yang bukan maksud yang sama seperti dalam petikan.
o    Huraian perlu ada nama watak dalam petikan.

Antara nilai murni yang biasa digunakan:

1.      rajin / tekun / gigih
2.      bertoleransi/tolak ansur
3.      jujur /ikhlas/ tulus/cakap benar
4.      yakin
5.      berdikari
6.      berhemah tinggi
7.      berani
8.      patriotik/cinta akan negara
9.      amanah
10.   bersatu padu
11.   adil/saksama
12.   baik hati
13.   berterima kasih
14.   kebebasan
15.   berjimat-cermat
16.   kebersihan fizikal
17.   kesederhanaan
18.   pemurah
19.   rasional
20.            bekerjasama
21. bermaruah / harga diri
22. berdisiplin
23. mencintai alam sekitar
24. bertanggungjawab
25. sabar / penyabar
26. bersyukur
27. tabah / cekal
28. patuh undang-undang
29. menghargai masa
30. prihatin
31. menepati masa
32. kasih sayang
33. bersimpati
34. sopan santun / peramah
35. hati-hati / berwaspada
36. hormat-menghormati
37. keazaman / cita-cita tinggi
38. tolong-menolong
39. taat / patuh / akur
Contoh Soalan :
       Tulis pengajaran yang terdapat dalam petikan di bawah.
           Apabila balik dari sekolah, Suraya mengeluarkan buku-buku teks barunya dari beg. Kakaknya berkata,  “Biar kakak tolong kamu balut buku-buku itu,” Suraya menjawab,  “Terima kasih kasih, kak. Biar saya yang membalut buku-buku ini.”     Suraya merupakan anak yang suka menolong ibu bapa dan ahli keluarganya. Suraya selalu menolong ibunya mencuci pinggan  mangkuk, melipat kain dan mengemas rumah. Suraya juga  membantu ayahnya mencuci kereta.Setiap pagi sebelum mandi, dia akan mengemas bilik tidurnya supaya kelihatan kemas dan bersih. Dia sentiasa menjaga kebersihan diri. Rambutnya diikat kemas, kukunya dipotong dan dia sentiasa menjaga kebersihan pakaian.Pada hari minggu, suraya dan keluarga selalu bersama-sama membersihkan rumah dan menanam pokok-pokok bunga. Terdapat pelbagai jenis pokok bunga di halaman rumahnya. Menanam pokok bunga merupakan hobi keluarga mereka. Kawasan tempat tinggal mereka sentiasa kelihatan bersih dan cantik.

Rangka pengajaran
1.         Prihatin menjaga keselamatan buku
2.         Taat kepada kedua-dua ibu bapa
3.        Rajin membuat kerja
4.         Berdikari menjaga kebersihan rumah
5.         Bertanggungjawab menjaga kebersihan diri





Contoh jawapan
            Antara  pengajaran yang terdapat dalam petikan ialah kita hendaklah prihatin menjaga keselamatan buku seperti kakak Suraya yang membalut buku. Selain itu, kita mestilah taat kepada kedua-dua ibu bapa seperti Suraya yang suka menolong ibu bapanya. Selanjutnya, kita haruslah rajin membuat kerja, seperti Suraya  membantu ayahnya mencuci kereta .Sementara itu, kita haruslah berdikari menjaga kebersihan rumah, seperti Suraya mengemaskan bilik tidurnya. Akhirnya, kita haruslah bertanggungjawab menjaga kebersihan diri , seperti  Suraya yang mengikat rambut. 


Contoh Karangan 1



Suatu peristiwa yang mencemaskan
            “ Selamat hari lahir nenek yang ke- 67 tahun.” Kata Azim kepada neneknya yang sedang meniup lilin. Ayah dan ibu serta adik-adikku bertepuk tangan dengan rasa gembira.Ayah telah membaca doa untuk kesejahteraan nenek dan keluarga.
            Ketika nenek hendak duduk, tiba-tiba nenek sesak nafas lalu pengsan. Aku menjerit meminta tolong daripada ayah untuk mengangkat nenek yang sudah tidak bergerak lagi. Semua yang hadir dalam majlis itu berasa cemas dan takut. Ayah mengurut-urut dada nenek yang seakan-akan sudah tidak bernyawa. Keadaan menjadi semakin kelam –kabut.
            Ayah bergegas ke meja telefon untuk menelefon ambulans. Panggilan ayah telah dijawab oleh pekerja Hospital Kuala Klawang. Lima minit kemudian, kereta ambulans telah sampai di muka pintu rumahku. Pekerja hospital telah membawa nenek untuk menaiki kereta ambulans. Aku melihat kereta ambulans itu bergerak laju meninggalkan rumahku.
            Aku dan keluarga telah ke hospital untuk melawat nenek di wad perempuan yang terletak 1 km dari rumahku. Aku melihat nenek sudah sedarkan diri dan mula bercakap dengan ayah dan ibuku. Doktor yang merawat nenek telah memberikan nasihat kepada nenek supaya banyak berehat. Aku berasa lega apabila melihat nenek yang masih hidup lagi.
            Aku bersyukur kepada Tuhan kerana Tuhan masih sayang akan nenek. Aku berjanji akan menjaga nenek dengan segala upaya dan tenaga kerana aku tidak mahu kehilangan nenek yang tersayang. Peristiwa yang mencemaskan ini diharapkan tidak akan berlaku lagi.



Contoh Rangka Kaedah ICok 


Pada cuti persekolahan yang lalu, kamu telah melawat ke suatu tempat yang menarik bersama dengan keluarga.Ceritakan pengalaman kamu tentang lawatan tersebut.





Pendahuluan
Cuti persekolahan akhir tahun pasti ditunggu oleh murid-murid.
Pelbagai aktiviti telah dirancang untuk mengisi masa cuti yang panjang.
Aku dan keluarga merancang untuk melawat ke Melaka.



I
Cara ke sana
Co
Kereta/bas/kereta api :Bila bertolak. Persiapan yang dibuat.
K
Apa yang kamu rasa, dengar dan lihat


I
Tempat menginap
Co
hotel , calet
K
Apa yang kamu rasa, dengar dan lihat


I
Tempat yang dilawati

Co

K
Apa yang kamu rasa, dengar dan lihat


I
Mengambil gambar

Co

K
Apa yang kamu rasa, dengar dan lihat


I
Menikmati makanan
Co

K
Apa yang kamu rasa, dengar dan lihat



Kesimpulan

gembira, dapat pengalaman

Merancang untuk mengadakan ke tempat lain.

Jauh perjalanan, luas pemandangan

















No comments:

Post a Comment